Klagerett

Klage på standpunkt eller IV

For standpunktklager gjelder endelig, ordinær klagefrist 10 dager etter publisering. Klager etter fristens utløp vil ikke bli behandlet.

Klage på standpunktkarakter eller IV må

• framsettes skriftlig og være begrunnet
  • ha dato og signatur (analog (blå eller svart penn) eller digital,skannet underskrift)
  • ha utfylt forside vedlagt

Forside til klage (se lenke til brevmal nedenfor) fylles ut og legges ved:

Klage på standpunkt - brevmal.pdf

Klage på IV på grunn av fravær - brevmal.pdf

Leveres på kontoret eller sendes på mail med signatur innen klagefristens utløp.

Klagebehandling

Vi gjør oppmerksom på at klagebehandlingstiden på ordinære standpunktklager er ganske lang. Klagenemnda tar ikke stilling til karakter, men om gjeldende forskrift for vurdering er fulgt.

Skolen tar kontakt når svar på klage foreligger høsten 2023.

Om klagebehandling i Oslo kommune:  Standpunktkarakter

Klage på vurdering (Forskrift til Opplæringslova, kap. 5)

Publiseringsdatoer og klagefrister

Avgangselever på VG3 og Elektro og datateknologi VG2

• Standpunktkarakterer publiseres: Onsdag 7.juni kl 09: 00
  • Hurtigklagefrist: Fredag 9.juni kl 12:00
  • Ordinær klagefrist: Lørdag 17.juni kl 09:00

Hurtigklager gjelder kun avgangselever vg3, som har søkt høyere utdanning via Samordna opptak.

VG1/ VG2

• Standpunktkarakterer publiseres: Onsdag 14.juni kl 09:00
  • Ordinær klagefrist: Lørdag 24.juni kl 09:00

Eksamenskarakterer

Offentliggjøring av resultater

Eksamenskarakterer etter sensur på skriftlig eksamen blir gjort kjent i Visma In School:  Torsdag 22.juni kl 10:00

Klagefrister skriftlig eksamen

Hurtigklagefrist: Mandag 26.juni kl 12:00  (vg3, samordna opptak)

Ordinær klagefrist: Fredag 30.juni kl 10:00

Klageskjema MÅ fylles ut og signeres med svart/blå penn.

Klagen må leveres på kontoret innen klagefristens utløp. Klager som kommer etter fristen, vil ikke bli behandlet.

Klagebehandling og ny sensur

Det er ikke sikkert du får medhold når du klager på en eksamenskarakter. Eksamenskarakteren kan bli stående eller i verste fall bli dårligere ved ny sensur. Ved klage mister du den opprinnelige eksamenskarakteren. Den nye eksamenskarakteren blir tellende på vitnemålet. Du kan ikke klage på den nye, gjeldende eksamenskarakteren.

Du bør derfor alltid rådføre deg med faglærer, for å finne ut om du har grunn til å klage på en skriftlig eksamenskarakter.

Du finner eksamensbesvarelsen din ved å gå inn på https://kandidat.udir.no/ Trykk på "Mine besvarelser"

Muntlig/praktisk lokalt gitt eksamen

Frist: Så snart som mulig etter at eksamen er avlagt.

På muntlig, muntlig-praktisk eller praktisk eksamen kan du ikke klage på karakteren, kun på formelle feil. Her MÅ du rådføre deg med faglærer/eksaminator umiddelbart etter at eksamensdagen er over.

Les mer om klagebehandling i Oslo kommune: Eksamenskarakter