Realfag (REA)

Engasjert jente gjør kjemiforsøk sammen med medelever i hvite frakker på kjemisalen.

Det første året på studiespesialiserende er felles, men du velger fremmedspråk og praktisk eller teoretisk matematikk rett etter skolestart. Gjennom første semester får du veiledning i mulige valg av programfag. Det er viktig at du velger fag du har interesse for, som passer for deg.

Hos oss vil du møte engasjerte lærere, som vil at du skal utforske verden. Du vil også ha muligheter for være ute i praksis sammen med landets fremste forskere.

Noen høyere studier (lege, veterinær, ingeniør etc) har spesielle opptakskrav, og krever at du har full fordypning i realfag.

Programområde for realfag:

• Biologi
  • Fysikk
  • Kjemi
  • Matematikk (realfagsmatematikk, samfunnsfaglig matematikk)
  • Teknologi og forskningslære
  • Programmering og modellering (vg3)

Gøy å lære realfag!

Bli med inn i en kjemitime i denne filmen!

Filmen om kjemitimen har ingen dialog, kun musikk. Vi møter blide elever som jobber på kjemisalen. Elevene har på seg hvite frakker, vernebriller og bruker diverse utstyr for å gjøre forsøk på en forsvarlig måte.

Kontaktperson: Avdelingsleder Ole Kristian Nordsveen ole.nordsveen@osloskolen.no

VG1ST og VG1MK: Valg av matematikkurs

Velg mattekurs!

VG1ST-elev? Praktisk eller teoretisk matte?

Velg matematikkurset som passer for deg!