Språk, samfunnsfag og økonomi (SSØ)

To gutter med PC samarbeider om å løse en oppgave

Det første året på Studiespesialiserende utdanningsprogram (ST) er felles for alle, bortsett fra at du velger fremmedspråk rett etter skolestart. Du velger programfag for vg2 i begynnelsen av andre semester på vg1. Her vil du få god veiledning, slik at fagvalget ditt blir riktig ut fra dine evner og interesser.

På vg2 og vg3 kan du velge å fordype deg i flere spennende programfag. Lærerne våre gleder seg til å dele kunnskap med deg! Fag blir meningsfulle i lys av den virkeligheten du står i hver dag. Du blir godt kjent med deg selv og andre. Samtidig får du innsikt i viktige sider ved samfunnet på mange, ulike nivåer.

Stort engasjement    Spennede diskusjoner!

• Engelsk 1 (vg2)
  • Engelsk 2 (vg3)
  • Tysk, Fransk, Spansk nivå III

Samfunnsfag

• Historie og filosofi 1+2
  • Rettslære 1+2
  • Psykologi 1+2
  • Sosiologi og sosialantropologi (vg2)
  • Sosialkunnskap (vg3)
  • Politikk og menneskerettigheter (vg3)

Økonomiske fag

• Markedsføring og ledelse 1+2
  • Samfunnsøkonomi 1+2
  • Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1+2

Med fag fra SSØ vil du oppnå generell studiekompetanse. Denne studiekompetansen åpner dørene til mer enn 90% av mulige studier ved universiteter og høgskoler i Norge og utlandet.

Idrett på timeplanen

Ballspill er gøy!

Breddeidrett er programfaget for deg som liker allsidig fysisk aktivitet. Det er flott å kunne bruke flerbrukshallen Victoria og andre treningsmuligheter til idrettsfaglig fordypning.

• Breddeidrett 1 (vg2)
  • Breddeidrett 2 (vg3)

Velge mediefag?

Du kan velge ett programfag fra utdanningsprogram for medier og kommunikasjon:

• Foto og film (vg2 eller vg3)
  • Lyddesign (vg2 eller vg3)
  • Grafisk design (vg3)
  • Medieutvikling (vg3)
  • Mediespesialisering (vg3)

Et bilde sier mer enn tusen ord   Et bilde sier mer enn tusen ord

MK_fotosession.JPG

Foto og film er et fag, som  gir deg fordypning i foto, film og andre visuelle uttrykk. Du lærer å bruke kamera og annet opptaksutstyr. Du får prøve ut lyssetting og spennende prosjekter i studio eller på location. Du jobber på mac og lærer å bruke digitale verktøy for å redigere arbeidene dine. Du blir godt kjent i MK-land og kan lage din egen mediebedrift, som tar i mot oppdrag innenfor foto og film. Super erfaring! Flott å ha på CV´n!

Lyddesign er kreativt og teknisk arbeid med lyd. Du lærer mye gjennom praktisk arbeid med prosjekter og oppdrag i og utenfor lydstudio. Du kan også utvikle egne uttrykk eller interesser, for eksempel musikkproduksjon eller filmlyd. Lydelevene danner egne mediebedrifter, som er ettertraktet for alle som trenger hjelp til å lage podcast eller annen lydproduksjon.

Grafisk design er faget for deg som liker å leke med form, farge, tekst, foto, illustrasjon og ulike elementer i kombinasjon. Som i reklamebransjen bruker du mac som plattform når du skal redigere arbeidene dine i egnet programvare. Du trenger ingen forkunnskaper for å ha glede av mediefag i skolehverdagen din!

Medieutvikling passer for deg som er nysgjerrig på ny teknologi og nye måter å kommunisere på. I dette faget jobber du svært utforskende og tester ut hvordan nye medieuttrykk kan fungere - nå og i framtiden. Du tar dronesertifikat, finner ut av VR, AI, spilldesign, apputvikling og mye annet. Vi ligger i forkant og finner ut av det som kommer til å bli en del av hverdagen vår om få år.

Mediespesialisering er fordypningsfaget for deg som hadde Bilde eller Lyddesign på vg2. Du kan virkelig spesialisere deg, gjøre selvstendige valg og lære utrolig mye spennende! Faget kombineres ofte med arbeid i mediebedrift (UB)

Innovasjon og entreprenørskap

Core UB Core UB vant NM i regnskap, 2017

HomeRun UB HomeRun UB kom på 3.plass i NM, 2017

Ungdomsbedriften Ragnarok UB vant reklamefilmpris på Entreprenørskapsmessen 2016 Ragnarok UB vant reklamefilmpris i 2016

Ullern vgs er en del av Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark. I et slikt fellesskap er det rom for mye nytenking og mange samarbeidsmuligheter. Vi har jobbet med entreprenørskap og ungdomsbedrifter som prosjekt til fordypning på Medier og kommunikasjon i mange år. Samarbeidet med Ungt Entreprenørskap og Oslo Cancer Cluster er veletablert. Entreprenørskap er både eget programfag på SSØ og en måte å lære innovasjon på i samarbeid med andre - på tvers av fag.